Stichting Friese Tjottervloot
Heeg
Stichting de Friese Tjottervloot zet zich in om de historische vloot van 10 prachtige tjotters en één Fries jacht te behouden. Niet als museumstuk, maar varend op de Friese meren.
Hier schon mal ein Vorgeschmack
Stichting de Friese Tjottervloot zet zich in om de historische vloot van 10 prachtige tjotters en één Fries jacht te behouden. Niet als museumstuk, maar varend op de Friese meren.
Hoe meer ermee gezeild wordt, hoe beter. Daarom zijn de bootjes niet alleen te bekijken, maar zijn ze ook te huur én organiseert de stichting zeilcursussen voor de jeugd. Wilt u ons structureel steunen, word dan donateur!
De stichting organiseert ook rondvaarten. Koop hier je tickets voor Avondzeilen met de Reiddomp. Op donderdagavond en dinsdagavonden van 19.00 tot 21.00/21.30 gedurende zes weken in het hoogseizoen (vakantie Noord).
- Jeden montag von 09:00 bis 17:00
- Jeden dienstag von 09:00 bis 17:00
- Jeden mittwoch von 09:00 bis 17:00
- Jeden donnerstag von 09:00 bis 17:00
- Jeden freitag von 09:00 bis 17:00
- Jeden samstag von 09:00 bis 17:00
- Jeden sonntag von 09:00 bis 17:00
- Öffnungszeiten:
- Jetzt offen
- Entfernung zu Ihrem Standort:
Hier finden Sie Stichting Friese Tjottervloot
Pharshoeke 1018621 CW Heeg Route planen
vanaf jouw locatie
In der Nachbarschaft
Alle Routen ansehen-
Rondje Langweer - Woudsend - Heeg | Vaarroute
Rondje Langweer - Woudsend - Heeg | Vaarroute(25.6 km)Langweer -
Grien Blau Zuidwest Friesland | Duurzame vaarroute
Grien Blau Zuidwest Friesland | Duurzame vaarroute(40.0 km)Heeg
Standorte
Alle Standorte anzeigen-
Rondvaartbedrijf Grachtenrondvaart Sneek
Rondvaartbedrijf Grachtenrondvaart SneekSneekSofort buchbar
-
Ried: bodemdaling
Aktivieren Sie Cookies, um diesen Inhalt anzuzeigen.
Ried: bodemdaling
(beluister hier het audioverhaal)
Met het blote oog is het moeilijk te zien, maar de bodem van deze omgeving ligt laag. Op sommige plekken, zoals hier bij het dorpje Ried, gaat het om een paar centimeter, maar er zijn in de buurt kommen die wel 30 centimeter lager liggen dan twintig jaar geleden.
Die bodemdaling is een belangrijke reden dat er een nieuw gemaal komt, dat het witte gemaal dat je verderop aan de Rie ziet liggen zal vervangen. Zowel de oude als de nieuwe kunnen 140 kubieke meter water per minuut naar hoger gelegen gebieden afvoeren bij hoge waterstanden. Ook doet het gemaal dienst bij stortbuien, die steeds vaker voorkomen.
Het gemaal, dat hier in de jaren zeventig van de vorig eeuw kwam, heet ‘De Mieden’. Een toepasselijke naam, want dit Friese woord betekent een laaggelegen land aan de rand van het dorp, land dat alleen gebruikt kon worden om van gras hooi te maken en aan het vee te geven.
Een jaar of vijf geleden bleek renovatie van het gemaal nodig, maar dat bleek lastig, omdat de vijzels diep genoeg moeten zijn als de bodem nog verder zakt. Daarom besloot Wetterskip Fryslân om een hele nieuwe te laten maken, die ook op verdere bodemdaling is berekend.
Hoe het komt dat de bodem is gedaald? Zout- en gaswinning. Vanaf 2004 is op een handvol locaties hier in de omgeving namelijk gas uit de bodem gewonnen. Toen bleek dat de bodem meer daalde dan was verwacht, is daarmee gestopt. Bij Tzummarum en Sexbierum is lange tijd zout uit de bodem gehaald, maar nu wordt overgestapt op winning uit de bodem van de Waddenzee. De bedrijven die de stoffen winnen, Vermillion en Frisia Zout, betalen mee aan gemalen als deze om de waterhuishouding te regelen.
Ingesproken door:
Beeldend kunstenaar Rob Sweere zit al sinds 1989 in het vak. Hij werkt met permanente monumentale installaties in de publieke ruimte en maakt tijdelijke installaties voor tentoonstellingen en festivals. Wereldwijd werkt Rob met groepen mensen.
Zo heeft hij Joop Mulder leren kennen tijdens Oerol. “Joop dacht op een schaal waarop ik zelf ook graag denk, maar die in de visie van anderen niet of weinig voorkomt. Samen met Joop kon je echt tot de max denken. Hij was niet bang en gaf vertrouwen. Jammer dat velen in onze omgeving niet zo onbevangen durven te dromen en ervoor te gaan. Ik zal Joop missen als dromer en als reisgenoot in deze maatschappij.”
Dit verhaal is onderdeel van de route Gemalen Verhalen van Sense of PlaceRied