Ga naar inhoud
MAP Favorieten 0

DNK in Assen met Smaakvol Theater winnaar Noordelijke cultuurpitchwedstrijd

Theater DNK (De Nieuwe Kolk) in Assen is met het idee Smaakvol Theater de winnaar van de cultuurpitchwedstrijd, die de Noordelijke overkoepelende culturele instellingen, partners en marketingorganisaties op 25 april uitschreven. De organisaties deden een oproep op de vindingrijkheid van de makers van Friesland, Groningen en Drenthe om de culturele sector een impuls geven in het ‘nieuwe normaal’. Samen met relevante partijen wordt het idee uitgewerkt zodat het daadwerkelijk kan worden uitgevoerd in steden en dorpen in (Noord) Nederland.

Beste idee uit 127 inzendingen  
Er zijn maar liefst 127 inzendingen binnengekomen op de open call. De pre-jury selecteerde 10 ideeën waaruit de jury Smaakvol Theater unaniem koos als beste idee. Smaakvol Theater is een concept waarbij theater en horeca de handen ineenslaan. Theaters programmeren een soloartiest (of duo/trio) voor hun theater. Parallel aan de voorstelling serveren meerdere restaurants een menu voor aanvang en tijdens de voorstelling. Vanuit het theater ziet het publiek de show en tegelijkertijd beleven de gasten in de deelnemende restaurants live dezelfde voorstelling via een streamingsdienst. De jury prees het idee onder meer om de win-winsituatie. “Het podium, de artiesten én de restaurants hebben iets te winnen in dit concept. Het is bovendien goed haalbaar én schaalbaar”, aldus jurylid Seerp Leistra, bestuurslid Stichting Beringer Hazewinkel. Het idee krijgt ondersteuning van o.a. de Noordelijke marketingorganisaties en VNO NCW MKB Noord om het zodanig te maken dat het eenvoudig over te nemen is door anderen, zodat het in het hele land kan worden toegepast. 
   
Top 5 beste ideeën   
De jury kwam tot een top 5 van beste ideeën. Annebelle Birnie, directeur Amsterdam Fonds voor de Kunst en voorzitter van de jury laat weten dat de jury onder de indruk was van de diversiteit en kwaliteit van de inzendingen. “De cultuursector in Noord-Nederland is inventief, slagvaardig en toekomst gericht, ook in deze COVID-19 periode. Ik hoop dat het project van de winnaar veel navolging krijgt.” Vier inzendingen kregen een 2e t/m 5e plaats toegekend:  
2. Globe van Groningen van Marcel Hensema e.a.  
3. Video Feuilleton van Joop Mulder, Sense of Place   
4. Hoog in het Noorden Bauke van der Laaken, Peter Duinkerken, Wijnand & Thijs Helfrich   
5. Kloset – Sjoerd Kooistra  

Meer informatie over deze ideeën wordt 15 mei gepubliceerd via www.vno-ncwnoord.nl/top5cultuur 

Blij met erkenning  
Ruud Linders, manager Marketing en Sales bij DNK is overtuigd van het belang en de impact van culturele organisaties voor stad en regio. “Met creativiteit en ondernemerszin willen we het theater in de anderhalve meter samenleving weer tot volle bloei laten komen. Hoe mooi is het om hiervoor erkenning te krijgen. Wij hopen met dit project ook de zwaar getroffen horeca te kunnen helpen. Wij staan te popelen om met de horecaondernemers samen te werken en het publiek weer te kunnen ontvangen.”  
 
Initiatiefnemers   
Dit is een initiatief van VNO NCW Noord, MKB Noord, NDC mediagroep, Marketing Drenthe, Merk Fryslân, Marketing Groningen en Stichting Beringer Hazewinkel. In samenwerking met: Keunstwurk, LF2028, Museumfederatie Fryslân, Biblionet Groningen, CGTC, De Verhalen van Groningen, Erfgoedpartners, Vrijdag en Stichting Kunst & Cultuur. Meer informatie op www.vno-ncwnoord.nl/cultuurpitch.