Nieuw te ontwikkelen concept om de horeca straks voorzichtig op te kunnen starten.
Monica Burgmeijer (30) uit Groningen heeft het beste idee voor het anderhalve meter toerisme volgens de Noordelijke ondernemersverenigingen, marketingorganisaties en NDC mediagroep. Zij schreven onlangs een pitch uit voor ideeën om het zogenaamde ‘anderhalve-meter-toerisme’ op gang te brengen zo gauw de coronamaatregelen dat toelaten. Samen met relevante partijen wordt het idee uitgewerkt tot een concept, zodat dit in elke stad of dorp kan worden uitgerold.
Het beste idee uit 230 inzendingen
Er zijn maar liefst 230 inzendingen binnengekomen waarvan een top 10 is samengesteld op basis van de criteria impact, haalbaarheid en schaalbaarheid. Hieruit is het openlucht horecaconcept ‘BinnensteBuiten’ gekozen als beste idee. BinnensteBuiten is een eenrichtings wandeling in een stad of dorp langs de horeca, winkels en andere bezienswaardigheden. Horeca ondernemers verzinnen gerechten en drankjes die af te halen zijn en deze kunnen op veilige wijze worden genuttigd in de openbare ruimte. Volgens de jury heeft dit idee de meeste potentie omdat het de zwaar getroffen horecasector een perspectief biedt door het consumeren van de maaltijden en drankjes te verplaatsen naar buiten. De initiatiefnemers gaan samen met diverse relevante partijen kijken hoe dit concept toegepast kan worden binnen de protocollen die momenteel worden ontwikkeld. Met een uitgewerkt draaiboek kunnen ook andere steden en dorpen het idee straks uitvoeren.
Andere ideeën
De jury was blij met de vele inzendingen en ook de creativiteit daarvan. Zo zijn er ideeën ingediend voor kunstzinnige mobiele sanitaire huisjes die op campings ingezet kunnen worden, drive in festivals, picknick wandelingen, een mobiliteitsconcept op waterstof, een anderhalve meter Elfstedentocht en een oplossing voor een anderhalvemeter terras. De ideeën zullen in overleg met de indieners online beschikbaar worden gesteld op de website van VNO NCW Noord om inspiratie uit te putten voor anderen.
Emotioneel, maar blij verrast
De studente International Communication kan haar idee gaan uitvoeren met hulp van de specialisten uit de Noordelijke ondernemersverenigingen en marketingorganisaties. Zij gaan haar helpen met verbindingen te leggen met ondernemers en instellingen, helpen met het opstellen van een draaiboek, het verkrijgen van vergunningen en met branding en marketing. Vorige week kreeg Monica te horen dat ze ontslagen is van haar horeca baan vanwege de coronacrisis. De blijdschap was dan ook groot toen ze hoorde dat haar inzending het winnende idee is en ze hulp krijgt bij de uitwerking ervan.
Anderhalve meter pitches
De anderhalvemeter toerisme pitchwedstrijd is een initiatief van VNO NCW Noord, MKB Noord, NDC mediagroep, Marketing Drenthe, Merk Fryslân en Marketing Groningen in samenwerking met De Groningen Toerisme Coöperatie, de Toerisme Alliantie Fryslân, Koninklijke Horeca Nederland en HISWA-RECRON. Meer informatie op www.vnoncwnoord.nl/noordelijkepitch
De Noordelijke ondernemersverenigingen en marketingorganisaties bereiden een volgende pitchronde voor met het thema ‘anderhalvemeter cultuur’ in samenwerking met Noordelijke culturele partijen. Hiervoor zullen op zaterdag 25 april a.s. advertenties verschijnen in alle dagbladen van NDC mediagroep.
Bekijk hier het complete persbericht.