Ode aan de Washand | Bestel je pakket
Wie Fryslân zegt, denkt water. En toch lijkt ook hier het waterprobleem groter te worden. Het is steeds vaker extreem nat of extreem droog, het water raakt vervuild of verzilt. We vinden het belangrijk om bij te dragen aan verbetering van de situatie vanuit toerisme. Tijd voor wat liefde voor het water met de actie: #Douchelief, een ludieke ode aan de washand die de toerist motiveert om korter en minder te douchen. Merk Fryslân heeft zich in 2022 aangesloten bij de SDG en met deze actie onderbouwen we samen doel nummer 6 en is het ook nog eens fijner voor de portemonnee van onze ondernemers.
Onze pakes en beppes deden het zo gek nog niet. De washand was een standaard ochtendritueel aan het aanrecht of wastafel of in een klassieke teil. Daar kunnen wij nog wat van leren en juist in de zomer is het een goed moment om terug in de tijd te gaan voor een betere toekomst waar schoon water nog steeds vanzelfsprekend is.
150 olympische zwembaden besparen?
Wanneer alle gasten in Friesland in juni, juli en augustus 2x per week niet zouden douchen én de andere dagen niet langer dan 5 minuten, dan besparen we samen 378 miljoen liter water! Dat zijn meer dan 150 Olympische zwembaden vol!

Over het pakket
We hebben pakketten samengesteld met duurzamer drukwerk, washandjes van biologisch katoen en knijpers van bamboehout. Voor deze bewustwordingsactie gaan we vlaggenlijnen maken van witte washandjes afgewisseld met rode washandjes en blauwe flyers. Een vrolijke rode, blauwe en witte lijn: de huisstijlkleuren van Friesland.
Deze vlaggenlijnen hangen we samen met posters op zoveel mogelijk locaties waar toeristen komen: VVV locaties, in de douchegebouwen van campings, in de recepties van hotels en in de douchegebouwen van groepsaccommodaties.

Ode aan de Washand / douchelief is een initiatief van VVV Waterland van Friesland. De actie wordt ondersteund door Visit Friesland, de Toerisme Alliantie Friesland (TAF), Vereniging Circulair Friesland, de Provincie Friesland en Centre of Expertise Water Technology (CEW).
Deze actie is een vervolg op de door Vonketonactiegroep #Douchelief bedachte actie in 2020. Ode aan de Washand en #douchelief is ontwikkeld naar het idee van kunstenares Marjan Beuker, Wetterskip Fryslân, Greta Oost, Circulair Friesland, Ons Water en de Water Alliance.