Ga naar inhoud

Katharina Gross speelt Cellomondo

Stiens

Tien jaar geleden startte de interdisciplinaire kunstenares en celliste Katharina Gross het project Cellomondo. De ambitie is even groot als eenvoudig: composities voor de cello realiseren van ten minste twee componisten uit elk land ter wereld. Ter...

Neem alvast een kijkje

Tien jaar geleden startte de interdisciplinaire kunstenares en celliste Katharina Gross het project Cellomondo. De ambitie is even groot als eenvoudig: composities voor de cello realiseren van ten minste twee componisten uit elk land ter wereld. Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan speelt Katharina Gross op vrijdagavond 4 april een selectie uit alle gecreëerde albums tot dusver. Tevens wordt haar kersverse vierde Cellomondo-album Inside gepresenteerd. Het concert vindt plaats in podium Pakhûs SOLO te Stiens.

Cellomondo vraagt (jonge) componisten uit verschillende landen van de wereld om te schrijven voor de cello solo of voor cello en elektronica. De componisten creëren werken die zowel de rijkdom van hun individuele afkomst als de expressieve kracht van het instrument cello weerspiegelen.

Oprichter Katharina Gross vertelt: “In dit project deel ik mijn fascinatie voor de diversiteit van muzikale individualiteit. Het is spannend om door een veelheid aan klankwerelden te bewegen, de moedertaal van vele componisten te leren en hun verhaal aan het publiek te vertellen.” Met composities uit elk land als streven, is de ambitie groot. “Als ik hierin slaag, zullen er 388 of meer nieuwe stukken gerealiseerd zijn.”

Zo staat op het programma het werk Rarámuri van Erika Vega. De Tarahumara (zelf ‘Rarámuri’ genoemd) is een groep inheemse volken in de staat Chihuahua in Mexico, beroemd om het hardlopen over lange afstanden. Rarámuri betekent “zij die snel rennen”. Het perspectief van het stuk is een non-stop verhaal van duurlopen. Een continue puls tekent het gehele stuk, waarbij alle mogelijkheden worden verkend die een eenvoudige aanval kan bieden. Middels contrast in klankkleur, texturen en strijktechnieken ontstaan meerdere lagen die spelen met het perspectief van de toeschouwer.

Componist Dugal McKinnon vertegenwoordigt Nieuw-Zeeland in zijn stuk Fossil Poetry waarin de chemie tussen muziek en taal centraal staat. Jakhongir Shukur uit Oezbekistan verwerkt Maqom, traditionele Oezbeekse muziek, in het stuk Aks Sado wat ‘weerspiegeling van de stem’ betekent. Zijn muziek wordt gekleurd door specifieke toonladders en ornamenten. De Argentijnse componiste Cecilia Arditto verkent de magische wereld van flageoletten in Inside.

Tijdens de Suite voor cello solo van de Australisch-Nederlandse componiste Kate Moore komen alle facetten van de menselijke emotie tot uitdrukking. De Koreaanse Kunsu Shim verlegt de grenzen van de waarneming in zijn werk 12 Things. De compositie verrast en streelt met talloze geluiden, ruis en stilte. Gerhard Stäbler baseert zijn Capricci voor cello solo op de begrippen vrijheid en humanisme.

Het Cellomondo-project begon in een samenwerking met de Koreaanse componiste Seung-Won Oh en het stuk Persistent Memory. Speciaal ter gelegenheid van het tienjarig jubileum, schreef Seung-Won Oh nog een werk voor Katharina Gross: Zephyr. Deze windgodheid uit de Griekse mythologie belichaamt de westenwind en werd aanbeden als voorbode van de lente.

De in Amsterdam wonende Oostenrijkse Katharina Gross realiseert projecten rond nieuwe composities voor cello en elektronica, performance, muziektheater en beeldende kunst.
In Katharina's werk versmelt onderzoek naar fenomenen uit de psychologie en filosofie met literatuur en muziek. In een spannende wisselwerking tussen akoestische, optische en ruimtelijke impulsen speelt ze met het perspectiefvermogen van het publiek.
Katharina speelde uitvoeringen over de hele wereld. Deze maand is zij artist in residence van het Cellofestival Les Ateliers du Violoncelle in Parijs en Lyon. Dit seizoen is Katharina uitgenodigd als artist in residence door het Museum of Modern and Contemporary Art Strasbourg. Ze creëert een nieuw werk voor de Aubette 1928 in Straatsburg, een ruimte bestaande uit drie grote zalen ontworpen door Theo van Doesburg, Sophie Taeuber-Arp en Jean Arp. Haar werk zal in 2028 worden gepresenteerd, samen met drie andere kunstwerken, als onderdeel van de viering van de 100e verjaardag van de Aubette 1928. Zie ook www.katharinagross.at.

Dit concert heeft geen pauze. Inclusief koffie/thee vooraf en een drankje na.

Wanneer:
4 april
Prijsinformatie:
Vanaf € 19,50
Afstand tot jouw locatie:

Hier vind je Katharina Gross speelt Cellomondo

Pakhûs SOLO
Smelbrêge 9
9051BH Stiens
Plan je route

vanaf jouw locatie

Toon resultaten