Friesland staat deze zomer volop in het teken van de duurzame ‘Ode aan de washand’. Inwoners en toeristen worden uitgedaagd om ‘liever’ met water om te gaan. De ludieke bewustwordingscampagne krijgt meerdere verschijningsvormen, zoals vlaggenlijnen vol washandjes en een promotieteam dat door de provincie trekt. Zo willen VVV Waterland van Friesland en Visit Friesland samen met ondernemers, inwoners, toeristen en andere Friese partijen positief bijdragen aan het klimaat én 378 miljoen liter water besparen.
‘Ode aan de washand’ is een initiatief van VVV Waterland van Friesland. De actie wordt ondersteund door Visit Friesland, de Toerisme Alliantie Friesland (TAF), Vereniging Circulair Friesland, de Provincie Friesland en Centre of Expertise Water Technology (CEW). De ‘Ode aan de washand’ is een vervolg op de door Vonketon bedachte #Douchelief-actie uit 2020. Zowel ‘Ode aan de Washand’ en ‘#Douchelief’ zijn ontwikkeld naar het idee van kunstenares Marjan Beuker, Wetterskip Fryslân, Greta Oost, Circulair Friesland, Ons Water en de Water Alliance. “We willen inwoners en toeristen met ‘Ode aan de washand’ op een ludieke manier uitdagen spaarzamer met water om te gaan”, vertelt Grietje Hoekstra van VVV Waterland van Friesland. “Door niet elke dag te douchen, maar door net als onze ‘pakes’ en ‘beppes’ een washand te gebruiken, dragen we bij aan een beter klimaat. Water besparen is ook positief voor doel 6 van de Sustainable Development Goals: zorgen dat iedereen toegang heeft tot schoon drinkwater.”
Water en energie besparen “En er is nog een groot voordeel”, zegt Otto Spoelstra van Aquacamping en jachthaven de Rakken “Net als iedereen in Nederland hebben we het afgelopen anderhalf jaar te maken met heel hoge energiekosten. Zuiniger met water omgaan, draagt bij aan een lagere energierekening. Tegelijkertijd zijn we aan de slag gegaan met duurzame oplossingen, zo wordt ons douchewater nu door de zon verwarmd. Toch is het belangrijk om drinkwater te blijven besparen. Dat zegt niet dat onze gasten vragen helemaal niet meer te douchen. Dat blijft natuurlijk altijd een eigen keuze. Maar misschien kan een douchebeurt wel iets korter. Dat draagt eveneens bij. Als alle toeristen in Friesland door ‘Ode aan de washand’ in juni, juli en augustus twee keer per week niet douchen en op de andere dagen maximaal vijf minuten, dan besparen we met elkaar 378 miljoen liter water. Dat zijn meer dan honderdvijftig Olympische zwembaden.”
Duurzaam omgaan met omgeving Eva Meijer van Hoora Watersport in Heeg draagt de campagne eveneens een warm hart toe. “Als bedrijf zetten we zelf al vol in op duurzame innovaties. We willen onze haven in de toekomst circulair draaien en duurzame boten bouwen. We willen groener groeien en daarbij spaarzaam omgaan met water. Door korter te douchen of minder vaak kunnen we samen heel wat liters besparen, de energiekosten omlaag krijgen en toch nog volop genieten van al dat moois dat Waterland van Friesland te bieden heeft. Dankzij onze gezamenlijke duurzame houding kunnen we dat in de toekomst ook blijven doen. Het mooie is trouwens dat de Friese meren een prima plek zijn om jezelf even lekker op te frissen. Het water is er gewoon!”
Promotiemateriaal voor ondernemers Bij Hoora Watersport schitteren om die reden deze zomer een kleurrijke washandvlaggenlijn en diverse posters die ingaan op de ‘Ode aan de washand’. Ondernemers die willen meedoen, kunnen hier nog gratis promotiemateriaal bestellen (op=op). De flyers en posters zijn gratis. In de maanden juli tot en met augustus gaat vanuit VVV Waterland van Friesland en Visit Friesland ook een promotieteam langs bij de campings en markten om mensen bewuster te maken van hun watergebruik.